1. Een data breach: documenteer en meld het direct
Iedere KMO moet procedures invoeren om bepaalde inbreuken in verband met persoonsgegevens (ook wel data breach genoemd) te melden. De AVG omschrijft een data breach als een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of met opzet leidt tot een vernietiging, verlies, wijziging of ongeoorloofde toegang of doorgifte van persoonsgegevens. Een inbreuk komt gemakkelijker voor dan je denkt. Voorbeelden van data breach:
1.1 Melden aan de GBA
Een KMO moet een data breach melden aan de GBA als de inbreuk waarschijnlijk een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van de betrokkene.
Is de KMO verwerkingsverantwoordelijke, dan moet de melding gebeuren binnen de 72 uur nadat de KMO op de hoogte is van de data breach. Zo mag een KMO een melding van een klant m.b.t. een mogelijke data breach eerst verifiëren, voordat zij officieel op de hoogte is en de termijn van 72 uur loopt. Is de KMO zelf een verwerker, dan meldt deze de data breach meteen aan de verwerkingsverantwoordelijke van de KMO.
De melding vermeldt minstens: tijdstip van de data breach, tijdstip waarop de KMO op de hoogte was, de vermoedelijke oorzaak, de getroffen persoonsgegevens, de gevolgen, de genomen maatregelen en de contactgegevens van de persoon die de data breach opvolgt binnen de KMO. De KMO die op de hoogte is van een data breach, maar nog niet over al deze informatie beschikt, mag al overgaan tot melding en de overige informatie later bezorgen.
VOORBEELDEN:
1.2 Melden aan de betrokkene
Een KMO moet een data breach melden aan de getroffen individuen als de data breach
waarschijnlijk een hoog risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van de betrokkene.
Dit is echter niet noodzakelijk als:
1.3 Wanneer is er een hoog risico
De volgende criteria zijn relevant om te bepalen of er sprake is van een waarschijnlijk (hoog) risico in geval van een data breach.
Deze lijst is niet exhaustief en in de praktijk zal de KMO altijd een feitelijke afweging moeten maken in functie van het concrete geval. Daarom net is het van belang om de reden van niet-melden ook op te nemen in het logboek van de inbreuken in verband met persoonsgegevens:
2. Een overtreding van de AVG
Bij overtreding van de AVG kan de betrokkene beroep doen op twee parallelle afdwingingsmechanismen. De betrokkene die meent dat de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens inbreuk maakt op de AVG kan een klacht tot de GBA richten die kan uitmonden in een sanctie voor de KMO of schadevergoeding eisen via de gewone rechtbank. Niets sluit uit dat betrokkenen tegelijkertijd een klacht indienen bij de GBA en zich richten tot de rechter.
2.1 Sancties
De GBA kan verschillende sancties opleggen bij een niet-naleving van de AVG. Naar aanleiding van een klacht of op eigen initiatief kan de GBA onder andere:
2.2 Schadevergoeding
Iedereen die schade lijdt door een inbreuk op de AVG, kan een schadevergoeding eisen voor de rechtbank.
Indien er meerdere verwerkingsverantwoordelijke en/of verwerkers betrokken zijn bij eenzelfde verwerking kan betrokkene zich zowel tot de verwerkingsverantwoordelijke als de verwerker richten (artikel 82 AVG).
Elke betrokken verwerkingsverantwoordelijke of verwerker is aansprakelijk voor de gehele schade ten opzichte van het getroffen individu, tenzij zij kunnen bewijzen op geen enkele manier verantwoordelijk te zijn voor de geleden schade.
Na de volledige vergoeding van het getroffen individu, kunnen de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker onderling verhaal uitoefenen. De verwerkingsverantwoordelijke of verwerker die de schade geheel heeft vergoed, kan het deel van de schadevergoeding dat overeenkomt met hun deel van de aansprakelijkheid voor de schade verhalen op andere verwerkingsverantwoordelijken of verwerkers die bij de verwerking waren betrokken.
Wanneer een in België gevestigde KMO gevoelige klantengegevens opslaat bij een datacenter en er doet zich bij het datacenter een data breach voor, waarbij de klantengegevens van de KMO worden getroffen.
De klant kan zich dan richten tot de Belgische KMO om schadevergoeding te bekomen. Nadien kan de KMO zich keren tegen het datacenter om een deel van de betaalde schadevergoeding terug te vorderen.